Obecná nápověda
Přečtěte si více o Voda Klima Krajina
Co je participační proces?
Participační proces je sled aktivit participativního charakteru (např. Nejprve vyplnění průzkumu, následné předkládání návrhů, diskuse o nich v rámci osobních nebo virtuálních schůzek a nakonec jejich prioritizace) s cílem definovat a rozhodnout na konkrétní téma.
Příklady participačních procesů:
volba členů komise (kde jsou kandidatury poprvé představeny, pak diskutovány a nakonec je vybrána kandidatura),
participační rozpočty (kde jsou návrhy předloženy, ekonomicky oceňovány a hlasovány s dostupnými prostředky);
strategické plánování, společné vypracování nařízení, vyhlášky nebo normy, návrh městského prostoru nebo vypracování plánu veřejného pořádku.
Další typy procesů můžete najít na webu Participativní metody
Dokumenty k tématu
- Manuál Participace - Jak zapojit veřejnost do plánování města - IPR Praha, 2015
- Zpracování metodiky participace do koncepčních dokumentů rozvoje měst a obcí - Bezk TAČR na webu MMR
- Metodická příručka participace obyvatel při řešení problematiky bydlení - Mgr. Eliška Černá, Ph.D., 2017
- JAK PŘIZVAT OBČANY KE SPOLUPRÁCI ANEB JAK DÁT RADNICI UŠI, ABY SLYŠELA, CO LIDÉ CHTĚJÍ PDF, Agora
- PARTICIPATORY METHODS TOOLKIT - A practitioner’s manual PDF anglicky
Studentské práce na téma participace:
- Prezentace o Participačních procesech, - Dana Diváková, Letní škola NSZM
- E-Participace ve vybraných obcích, - Magda Poláštíková, VŠB TUO, EF, 2017
- Občanská participace na správě a rozvoji obce, - Jiří Švarc
- Správa velkoměsta a občanská společnost - Jan Regula
- Participace občanů na veřejném životě venkovské obce Případová studie –městys Želetava - Zuzana Maříková, JČU, 2015
- Občanská participace v malých obcích středočeského kraje, - Samuel Pečenka, CUNI, PřF, 2018
Rozdělení podle vzniku:
- spontánní participace - vzniká samovolně tzv. odspoda nahoru. Mezi občany se přirozeně probudí potřeba podílet se svými aktivitami a schopnostmi na rozhodování. Najdou mezi sebou předáky, nebo jednatele kteří s komunitou autenticky rozhodují a plánují
- vyvolaná participace - vzniká nastavením příležitosti a možnosti nějakým oficiálním úkonem shora, nebo zákonou možnosti podílet se na rozhodování. Zde je riziko vzniku dalších umělých jevů, jako je poskýtování pravomocí nezpůsobilým lidem, manipulace, pseudo-participace, přijímání výhod, tokenizace, neboli přeformátování citlivých témat do neškodných, o kterých občané mohou rozhodovat
- vynucená participace - vzniká jako pasivní, shora dolu, nepřímá možnost a formální účast na rozhodování, ale nemusí nutně sdílet výhody; nabízí občanům jednoduchý výběr mezi navrhovanými a omezenými alternativami, nebo žádnou volbou. Může se projevit jako paternalismus, častá je neúčast a nezájem občanů. Vysoká míra manipulace s občany, tokenizace, neboli přeformátování citlivých témat do neškodných, které se předloží občanům k rozhodnutí
Kritéria pro hodnocení participace
Reprezentativnost
Účastníci by měli tvořit široce reprezentativní vzorek populace, nebo komunity které se participace týká
Přístup ke zdrojům
Veřejná účast by měla mít přístup k vhodným zdrojům, které jim umožní úspěšně splnit jejich zadání. Patří mezi ně informační zdroje, lidské zdroje, materiální zdroje, časové zdroje a další mediální nezávislost.
Nezávislost a nestrannost
Zástupci by měli být nezávislí na jakýchkoli sponzorských orgánech. Například jmenování řídícího výboru by mělo zahrnovat členy z různých orgánů
Definice úkolu
Povaha a rozsah úkolů by měly být jasně definovány. Je důležité zajistit, aby docházelo k mírnému zmatku a sporům ohledně rozsahu, jeho očekávaných výstupů a mechanismů postupu. Tím se to ujasní.
Včasné zapojení do účasti
Komunita by měla být co nejdříve zapojena do procesu a měla by mít možnost diskutovat o základních předpokladech a nastavení agendy, a to nejen úzkých, předem definovaných problémů
Strukturované rozhodování
Participace by měla využívat / poskytovat vhodné mechanismy pro strukturování a zobrazování rozhodovacího procesu. Dokumentace procesu i jeho výsledku je jako zvýšení transparentnosti a vnímané důvěryhodnosti i efektivity procesu.
Transparentnost
Proces by měl být transparentní, aby veřejnost viděla, o co jde a jak se rozhoduje. To zahrnuje uvolňování informací o postupu, zajišťování zdrojů pro účastníky a způsobu, jakým jsou přijímána rozhodnutí, pro záznamy schůzí
Efektivita nákladů
Postup by měl být nákladově efektivní vzhledem ke svému primárnímu účelu. Je rozumné porovnat náklady na zvolenou metodu s potenciálními náklady alternativních metod časově i finančně a zvážit, do jaké míry splňují ostatní kritéria